loading...
مجله وبلاگی | بروز ترین مجله اینترنتی
وبلاگی بازدید : 339 زمستان 1392 نظرات (0)
خيلي شنيده ايم که مي گويند پيش بيني فلان کار يا اتفاق سخت است و به راحتي نمي شود آينده آن را ديد. البته که در بسياري از موارد همين طور است اما برخلاف تصور عده اي که ازدواج را هندوانه سربسته مي دانند در ازدواج دست شما براي پيش بيني باز است؛ آن هم به وسيله بررسي نوع رفتار دو فرد پيش از ازدواج...

صاحب نظران معتقدند که يک شاخص ارزشمند، که مي توان بر اساس آن آينده يک ازدواج را پيش بيني کرد، کيفيت رفتار افراد پيش از ازدواج است و تقويت ۶ عامل در زندگي مشترک که در ادامه به آن اشاره مي شود.

به زبان ساده تر، ميزان آشنايي و تسلط افراد بر اين عوامل شاخص خوبي است که پيش بيني کنيم، زندگي مشترک افراد چقدر موفق خواهد بود.

به طور مثال حامد از آن دسته جواناني است که نمي خواهد با چشم بسته ازدواج کند و يکي از دغدغه هايش يافتن عواملي است که او را در پيش بيني يک ازدواج موفق ياري مي کند. او البته در اين زمينه تحقيق هاي زيادي انجام داده و به اين نتيجه رسيده است که بيشتر صاحب نظران امروزي معتقدند با اين همه دستاورد علمي که در زمينه فرآيند هاي ارتباطي زوج و عوامل مؤثر در سلامت رابطه زوجين وجود دارد؛ تا حد زيادي مي توان يک ازدواج موفق يا ناموفق را پيش بيني کرد.


حامد در اين زمينه با يک مشاور خانواده هم مشورت مي کند که تا حدود زيادي راهکارهايي عملي براي پيش بيني يک ازدواج موفق پيش روي او قرار مي گيرد. مشاورش به او مي گويد که ابتدا بايد شناخت کاملي از رفتارها و خصوصيت هاي اخلاقي فرد مورد نظرش داشته باشد و سپس در جلسات خواستگاري به بررسي اين موارد بپردازد که آيا او و همسر آينده اش انتظارات واقع بينانه اي از مشکلات ازدواج دارند؟ آيا مي توانند مشکلات و اختلاف نظرهايشان را بدون تعارض و تنشي جدي حل کنند؟ آيا شخصيت همسرش را مي شناسد و احساس خوبي نسبت به شخصيت او دارد؟ توافق هايشان در زمينه هاي مختلف تا چه حد است؟ و در نهايت آيا مي توانند در زندگي مشترک نقشي برابر ايفا کنند يا خير؟

حامد با کمک مشاورش به اين نتيجه مي رسد که با بررسي اين عوامل و يافتن پاسخي دقيق در اين زمينه مي تواند تا حدودي آينده ازدواجش را پيش بيني کند.


اين 6 عامل را بيشتر بشناسيم

مهدي ميرمحمد صادقي در کتاب آموزش پيش از ازدواج ۶ ويژگي را به عنوان عوامل پيش بيني کننده ازدواج موفق براي زوجين مطرح کرده است:

يکي از يافته هاي بسيار ارزشمند محققان اين است که، نحوه آشنايي پيش از ازدواج شاخص فوق العاده ارزشمندي براي پيش بيني موفق ازدواج است. به زبان ساده، رفتار دو نفر پيش از ازدواج شاخص خوبي است براي اين که پيش بيني کنيم که ازدواج آن ها موفق خواهد بود يا نه؟! محققان به اين نتيجه رسيده اند که زوجين شاد و راضي که با طيب خاطر و رضايت زندگي مشترک خود را شروع مي کنند، کساني هستند که انتظارات واقع بينانه اي از مشکلات ازدواج دارند، خوب ارتباط برقرار مي کنند، تعارض ها را به شکل مناسب حل مي کنند، احساس خوبي از شخصيت همسر خود دارند، بر سر ارزش هاي اخلاقي و مذهبي با يکديگر توافق دارند و نقشي برابر در ارتباط با هم ايفا مي کنند.

توضيح هر کدام از اين موارد به طور مجزا در ادامه بيان شده است.

۱ - داشتن انتظارات واقع بينانه از ازدواج: زوج هاي موفق با خوش باوري و ساده لوحي به سوي ازدواج گام برنمي دارند. آن ها مشکلات ازدواج را ناديده نمي گيرند و متوجه هستند که «زندگي» هميشه ساده و بدون مشکل نخواهد بود و نيست. بيشتر زوج هاي موفق بر اين نکته وقوف دارند که در صورتي زندگي خوشايندي خواهند داشت، که با هم براي اين زندگي تلاش کنند.

۲ - آشنايي با مهارت هاي ارتباط سالم: توانايي ابراز و بيان به طور موثر، براي ازدواج موفق امري حياتي است.

مهارت هاي ارتباط مثبت از زمره مهم ترين مهارت هاي ارتباطي است که همسران مي توانند آن را فرا گيرند و در بهبود آن تلاش کنند.

۳ - حل تعارض ها به شکل مناسب : نداشتن توافق در مورد برخي امور، در هر ارتباطي اجتناب ناپذير است.

همسران بي شک بر سر تمام امور با هم توافق ندارند، اما لازم است که بدانند و يا بياموزند که چگونه با وجود تعارض ها با موفقيت کار کنند و اثربخش باشند.

هر چند در نظر گرفتن اختلاف نظرها و تعارض ها و حل آن پيش از ازدواج به همسران شانس بيشتري براي زندگي شادتر خواهد داد.

۴ - داشتن احساس خوب از شخصيت همسر خود: بسيار مهم است که صادقانه و از صميم قلب فردي را که با او قصد ازدواج داريد، دوست بداريد.

يا به عبارت ديگر، همسر شما بايد همانند بهترين و صميمي ترين دوست شما باشد. البته نه به اين معني که بعد از ازدواج ديگر به دوستان صميمي نيازي نداريد، بلکه منظور اين است که هر چه ويژگي هاي همسرتان بيشتر به گونه اي باشد که در جرگه دوستان صميمي قرار گيرد، ارتباط موفق تر و شادتري خواهيد داشت. دوست داشتن شخصيت همسر، عامل مهمي در ارتباط سالم است.

۵ - توافق بر سر ارزش هاي اخلاقي و مذهبي: همسران موفق، با داشتن باورهاي مشترک، احساس صميميت و نزديکي بيشتري مي کنند و معمولاً درباره ارزش ها و باورهاي اخلاقي و مذهبي داراي توافق عام و کلي هستند. ارزش هاي مشترک، بنيان و پايه اي مهم براي بناي ارتباط همراه با مراقبت و پايداري است.

۶ - داشتن نقش برابر در ارتباط با يکديگر: همسران موفق به يکديگر اجازه مي دهند تا علايق فردي و توانمندي هاي بالقوه خود را رشد دهند. براي آن ها مهم است که همسرشان هماني شود که مي تواند باشد. آن ها يکديگر را به داشتن روابط خويشاوندي و حفظ دوستي هاي قديمي تشويق مي کنند، چرا که اين گونه روابط، زندگي را پربارتر مي سازد و به آن غنا مي دهد. همسران شاد مي توانند رضايت را در تمام موقعيت ها درک کنند.

روزنامه خراسان

براي دريافت جديدترين اخبار و مطالب روزانه در ايميل تو خبرنامه عضو شويد

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
تفریحی
پیشنهاد 2






اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    جنسیت شما ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3266
  • کل نظرات : 77
  • افراد آنلاین : 40
  • تعداد اعضا : 53
  • آی پی امروز : 86
  • آی پی دیروز : 659
  • بازدید امروز : 424
  • باردید دیروز : 6,416
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 424
  • بازدید ماه : 108,715
  • بازدید سال : 652,832
  • بازدید کلی : 7,008,359
  • پخش زنده فوتبال
    مطالب پربازدید
    بازی انلاین مجله